Psychologie sociale
When farmers and students think about pesticides: Discoursive analysis
Résumé
Cette
 étude s’intéresse à la manière dont les agriculteurs et les étudiants 
en lycée agricole représentent les pesticides. Comment ils perçoivent 
cet objet, comment ils le pensent et comment ils l’utilisent en fonction
 de leur lieu d’habitation (Paca/Languedoc-Roussillon, Bretagne et 
Martinique) et leur type d’implication (étudiants vs agriculteurs). Pour
 ce faire, une enquête qualitative (entretiens semi-directifs) a été 
menée auprès de 77 personnes vivant dans l’une des trois régions ; et 
analysée à l’aide d’un logiciel d’analyse de données textuelles 
(Iramuteq). Les résultats soulignent une représentation sociale des 
pesticides qui s’organise autour de la notion de risque sanitaire 
concernant les agriculteurs ainsi que les risques environnementaux liés à
 l’utilisation des pesticides.
Abstract
The
 present study was interested in how professional farmers and students 
of an agricultural secondary school represent pesticides. More 
precisely, how in function of their place of residence in France 
(Paca/Languedoc-Roussillon, Bretagne and Martinique) and their 
implication level with the farming activity (students vs. professional 
farmers) do they perceive and think about pesticides. To do so, 
77 participants living in one of the above-mentioned regions responded 
to a qualitative inquiry, which was analysed through Iramuteq – a 
software used for multidimensional text and questionnaire analysis. 
Results suggest that the pesticide social representation is mainly 
organised around (1) the idea that pesticides present sanitary risks for
 farmers; and (2) the idea that pesticides involve environmental risks.
Mots clés
- Pesticide;
 - Représentation sociale;
 - Analyse textuelle;
 - Risques
 
Keywords
- Pesticide;
 - Social representation;
 - Textual analysis;
 - Risks
 
© 2016 Société Française de Psychologie. Published by Elsevier Masson SAS. All rights reserved.
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