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Monday, 23 November 2015

Benjamin Britten Edward Benjamin Britten, Baron Britten, OM CH (22 November 1913 – 4 December 1976) was an English composer, conductor and pianist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Britten

 Young person's guide to the orchestra
https://youtu.be/kR9nDnyIhAU

Communication

L'inquiétante étrangeté à l'opéra. À propos du Tour d'écrou de Benjamin Britten

Disturbing weirdness in Benjamin Britten's opera The Turn of the Screw
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Résumé

Le concept d'inquiétante étrangeté a été introduit par Freud dans la psychanalyse à partir d'un unique opéra, Les Contes d'Hoffmann d'Offenbach, mais cette œuvre est loin d'être la seule à être construite sur une atmosphère d'inquiétante étrangeté (Unheimlichkeit, en allemand). Le Tour d'écrou de Benjamin Britten, par exemple, présente les mêmes caractéristiques et permet de donner une extension nouvelle au concept freudien. L'histoire, tirée d'une nouvelle d'Henry James, se déroule dans l'atmosphère étrange d'un manoir anglais, où deux enfants sont la proie de deux personnages officiellement morts, qui ont peut-être perverti les enfants de leur vivant. Sont-ils vraiment morts d'ailleurs ? Ce sont leurs fantômes qui apparaissent et continuent à donner aux enfants des ordres ambigus. Un suspense angoissant plane sur tout l'opéra qui se termine tragiquement pour un des enfants, le petit garçon, qui meurt dans les bras de sa gouvernante, alors qu'elle essayait de lui arracher son secret. L'auteur examine toutes les hypothèses explicatives possibles et montre que l'inquiétante étrangeté a dans cet opéra des prolongements et des significations inattendues.

Abstract

The concept of “disturbing weirdness” was first introduced in psychoanalysis by Freud based on a single opera: Offenbach's Hoffmann's Tales, but this work is far from being the only one to be built on such an atmosphere of “disturbing weirdness” (Unheimlichkeit, in German). Benjamin Britten's The Turn of the Screw, for instance, shows the same characteristics and suggests a new extension of the Freudian concept. The story, first written by Henry James, takes place in a strange English manor, where two children Miles, a boy, and Flora, a girl, seem to have been corrupted by a former female private tutor and a male servant who are supposed to be dead but who are still appearing as ghosts on a high tower or across a lake. Nobody is sure they are really dead, because they keep talking and singing to attract and seduce the children. Distress and anguish hang over the entire opera, which ends tragically for the boy who dies when the new governess tries to extract the secret she thinks he keeps in his mind from him. The author investigates all the possibilities of clarifying the situation and proves that this opera might suggest new meanings and new significations to the Freudian concept of “Unheimlichkeit”.

Mots clés

  • Homosexualité;
  • Inquiétante étrangeté;
  • Opéra;
  • Perversion

Keywords

  • Homosexuality;
  • Opera;
  • Perversion;
  • Unheimlichkeit